18. 4. 2016

DRUTĚVA

V Holešovicích, na zastávce Maniny nastupovali velmi často cestující s nejrůznějšími druhy zdravotního postižení. Byla tam a snad i je dodnes veliká budova podniku Drutěva. Dost často se stávalo, že tito spoluobčané přinesli zpestření služby pro řidiče, v podobě příhod s ostatními cestujícími. 
Několikrát jsem tady vezl jednu paní, která chodila o berlích. Byla malého vzrůstu, takže i její berličky byly poněkud kratší. O co byla menší, tak byla schopná vyvinout takovou rychlost při odpichu berlemi a doskoku nohou na zem, že jsem to považoval za nemožné, abych této osobě ujel. Byla schopná tu tramvaj i „předjet“ a chytit vás na Libeňském mostě. Když na tramvaj čekala v zastávce, tak následovala tato scéna. Byla první a narafičená v prostoru prvních dveří, kam teprve tramvaj dobržďovala. Jakmile jste otevírali dveře, tak okamžitě a hlasitě křičela. „Jedno místo pro mrzáka!“ Nevěřili byste co to udělalo s lidmi v plně obsazené tramvaji, jak se vytyčili sedící osoby na sedadlech a ještě všichni udělali prostor a uličku, aby se paní dostala pohodlně ke své židli. 
Můj kolega Václav Huďa jezdil se služebním vozem. Svážel další kolegy z různých částí Prahy do vozovny, aby již kolem 4 hodiny byli na pracovišti. Někteří kolegové mu to i záviděli, že na to konto nejezdil klasický turnus směn a měl pouze ranní šichty. Já jsem mu to vůbec nezáviděl, protože vstávat každý den v době, kdy ostatní ještě neopouštěli lokály vináren a on chudák musel již ve 2 hodiny vstávat a ve 3 ráno  vyjíždět z vozovny. Stejně ho potom odpoledne čekala další šichta. Měl pronajatý stánek občerstvení na zimáku na Štvanici. Takhle se musel tehdy otáčet člověk, aby si dopřál vyššího standardu, než průměrného výdělku 1.500 Kč/ za měsíc.
Tak Václav mi povídal. „Hele jedu takhle za tmy na Maniny a tam stála taková stařenka a asi si nevšimla, že nejedu s normální tramvají pro cestující a začala mě stopovat. Byla docela zima a tak jsem jí zastavil. Naklonila se hlavou do vozu a říká. Panáčku jedete tam? A já čekám co dodá a ono nic…A tak dělám že nerozumím a ona znovu povídá. „Jedete tam?“ A já, kam? A ona. „No tam přeci!“  Myslel jsem si, že si dělá ze mě srandu a povídám. „Já už jedu pani nazpátek.“ A to je škoda. Tak s pánem bohem synku.

Tramvaj byla zaplněná tak z poloviny a za kabinou řidiče se objímal mladý páreček. Zastavil jsem na Maninách u Drutěvy a u prvních dveří stála robustní žena staršího věku a razantně ukázala prstem na kluka, co tam muckal tu slečnu za mnou.„Vy mi pomůžete!“ řekla dáma a chytila se po obou stranách tyčí na dveřích. Kluk najednou celý zrůžověl a nebylo to vůbec z toho muchlání, viděl jak celá tramvaj je štauf a naklánějí se k prvním dveřím i sedící cestující. Dáma, když chudák kluk sestoupil ze schodů dolů a chtěl jí chytit za ruku povídá. „Dejte mi tam tu nohu!“ Měla na sobě sukni a z té čouhaly silné nohy a ty byly obalené takovými tlustými, proužkovanými, hnědými punčochami. Něco jako dětské punčocháče, ale ve velkým. Kluk se tedy shýbl a uchopil dámu za lýtko a už jí zvedal nohu na první schod. „Tu né, tu druhou, ozvala se hlasitě dáma.“ Chlapec se celý potil a bylo mu naprosto jasné, že se poprvé v životě stal středem pozornosti. Vzal tedy obouruč druhou nohu do dlaní a v tu se ozvalo. „Vejš, dejte ty ruce vejš!“ To se už ve voze ozýval první smích. Kluk srdnatě zápasil s nohou a podařilo se mu nohu umístit na první schod. Celé se to střídavě opakovalo až do doby než dáma stanula u mé kabiny na palubě tramvaje. Zaťukala na dveře kabiny a ptá se.„ Jedete na Krejcárek?“ Protože jsem jel do Kobylis, tak říkám že ne. Žena se důvěrně otočila na mladíka, který si ještě otíral pot ze zátylku a s úsměvem mu říká. „Tak a teď dolu.“ Zoufalost v jeho očích se dala srovnat s výrazem postřelené laně.

Na Letné

Na Letné
Praha