30. 9. 2020

Co vy a spánek?

 Spát se musí, ale potřeba spánku je u každého jedince jiná. Nechápu lidi, co spí třeba 10 -12 hodin denně. Zdá se mi to jako zbytečně promrhaný stav. Lékaři uvádějí, že tato doba spánku přísluší 1 až 3 letým batolatům.

Nikdy jsem nebral žádné prášky na spaní, usínal jsem hlubokým spánkem, byť jen třeba na 4 hodiny. Bylo to způsobené tím, že jsem celý život pracoval ve směnném provozu. Tenkrát jsme žili v jedné místnosti, a pokud se členové rodiny dívali na televizi až do půlnoci, tak já jsem musel už ve 4 hodiny ráno běžet do práce. Neměl jsem s tím zásadní problém a vykompenzoval jsem to tím, že při dělené směně jsem si hodil šlofíka před nástupem na odpolední část. Když jsme byli s dětmi na dovolených, tak mi vyčítali, že je budím brzy ráno. Vstával jsem už ve čtyři hodiny a mezitím co ještě spali, tak já už jsem šel na houby. Netrpěl jsem žádnou nespavostí a nepociťoval jsem žádné poruchy spánku. Nikdy jsem neusnul za volantem nebo za řídícím panelem.

Co mi dělalo trochu problémy, byla ta časová pásma. V letadle jsem nikdy neusnul, i když to byly značné doby letu. Když jsem letěl do Tokia, tak jsme na sedadlech měli všichni pouzdra a v nich byly sluchátka, nějaká pokrývka a klapky na oči. Já jsem si sluchátka připojil a zíral jsem na opěradlo přede mnou, kde byl monitor, a sledoval jsem výběr z filmů. Po chvíli mě to nebavilo a přepnul jsem na kameru, která sledovala náš let. Neuspala mě ani letová dráha našeho pohybu, když jsem viděl, jakou pomalou rychlostí se vzdalujeme od Evropy. Po přistání bylo v Pekingu o 6 hodin víc, po 15ti hodinovém letu, než na mých hodinkách. O datu jsem ani raději nepřemýšlel.

Dnes jsem už v důchodu a můžu vám říct, že to je nádhera. Je jedno, kdy si jdu večer lehnout, ale vstávám už kolem 3 – 4 hodiny. Něco málo dělám na počítači a kolem sedmé hodiny se natáhnu v posteli a spím třeba až do deseti hodin. Slyším přes okenní ventilaci, jak lidé odjíždějí makat do práce, a já v blaženosti usínám. Většinou po obědě, pokud mám potřebu, zase zalehnu a spím další 3 hodiny. Lékaři říkají, že lidé nad 65 let mají spát denně 6 hodin. Já to dodržuji, ale řídím se heslem „tělo si řekne“. Nejhorší je lehnout si v obýváku k televizi. To usnu jako špalek a v jednu hodinu ráno si zpětně na televizi pouštím program, který jsem chtěl původně vidět. Ve větší míře si pamatuji sny, které jsem při spánku zažíval.

A jak to máte vy?



Na Letné

Na Letné
Praha