6. 7. 2021

Pokud jste dlouhé roky pracovali s lidmi, tak máte v hlavě mnoho nejrůznějších vzpomínek

 Budu vám dnes vyprávět tři příběhy, které se opravdu staly. Musím však podotknout, že v drtivé většině lidé na tramvajích jsou lidé vzdělaní a seriózní.

Měli jsme na vozovně jednoho staršího řidiče, který nebyl zrovna nějak moc oblíbený mezi kolegy. Byl to takový morous, sám pro sebe. Udělal si navíc k řidičskému průkazu i odznak revizora. Vždycky když jel z vozovny domů, tak se druhý den vytahoval, kolik chytil černých pasažérů a kolik mu to posype peněz do výplaty. Tehdy byla pokuta 50 Kč a revizor dostával 20 Kč, pokud byla pouze napsaná a odeslaná na podnik. Když však pasažér zaplatil pokutu na místě, tak revizor obdržel 25 Kč.

On tu svou hamižnost dopracoval do takových detailů, že jednou jezdil na lince do Ďáblic a před konečnou je takový tunel. Není dlouhý, ale nebyl uvnitř osvětlený. Stáčí se do zatáčky a pan kolega neměl lepší nápad, než uprostřed tunelu zastavil, rozsvítil zářivky a jal se kontrolovat platné jízdenky. Cestující byli překvapeni a nikdo z vozu neutekl. Řidič to samé ještě podnikl i ve druhém voze a vůbec mu nedošlo, že další přijíždějící řidič tramvaje do tunelu, neměl vůbec žádnou signalizaci, že je tunel obsazen. Naštěstí ke srážce nedošlo, ale dojíždějící řidič byl politý potem a tak rozčílený, že si to nenechal pro sebe. Náš řidič – revizor přišel o prémie na tři měsíce a potom raději odešel do důchodu.

Druhý příběh se váže ke kolegovi, který přišel do vozovny a dříve pracoval jako řidič na poště. Byl robustní postavy, vysoký a obézní. Když vám něco vyprávěl, co se mu během služby stalo, tak skoro za každým slovem říkal „rozumíš mi?“, aby snad dosáhl vaší důvěry. Povídal mi cestou ve služebním voze. „Představ si Franto, že jsem včera jel od Fučíkový pod ten podjezd. „Rozumíš mi?“ Přede mnou jelo nákladní auto a vezlo takový ty velký špulky s namotaným kabelem kablo Kladno. „Rozumíš, jo?“ „No a já koukám, že se mu najednou ta sajtna votevřela a ta špulka vypadla na zem a rovnou do žlábků kolejnic. Valila se na mě. „Rozumíš, mi“. Ten řidič auta o ničem nevěděl a ujel. A co jsi dělal? „Já jsem teda na nic nečekal, vyskočil jsem z vozu, „rozumíš, jo?“ a vzal jsem tágo, utíkal jsem k tý sjezdový výhybce a přehodil jsem jí do zatáčky. Rozumíš?“ Nejela tak na mojí tramvaj, ale zatočila na Zátory. „Rozumíš mi? Je to tam trochu do kopce a tak zase sjížděla dolů, než se zastavila. Já se znova narodil, člověče“. Ačkoliv věděl, že každý den sledujeme v kanceláři nehody a mimořádné události našich řidičů, dělal jsem, že mu to baštím.

Jednou se domluvili dva řidiči, byli to takoví vtipálci, že se mají vzájemně střídat ve službě na trati. Že tedy vymyslí nějakou ptákovinu na lidi. A taky že jo. Ranní řidič se už přibližoval ke střídacímu bodu, který byl v té době v zastávce Ke Stírce. Měl poměrně silně obsazenou tramvaj a než v zastávce zastavil, vyhlížel svého kolegu. Byl tam. Stál na zastávce s černými brýlemi a s velkou bílou holí. Když se přibližoval k vozu, tak záměrně se netrefil do dveří a praštil silně do karoserie, aby zvýšil pozornost cestujících. Jedna paní na zastávce mu ještě pomohla najít dveře a on už nastupoval a ptal se řidiče,. „Je vůz v pohodě a není něco záludného na trati?“ To už někteří cestující nevěřícně kroutili hlavami a sledovali, co bude následovat. „Hele, dej si pozor na tu další pravotočivou zatáčku, je tam v koleji nějakej šroub. Jinak je všechno O. K. a pusť si topení.“ Když si začal sedat na místo řidiče, tak lidé zběsile vystupovali z vozu.

Přišly stížnosti i osobní návštěvy lidí u vedoucího. Oba řidiči dostali žlutou kartu, přišli o prémie, a pokud se do roka dostanou do nějakého průseru, tak s nimi bude rozvázán pracovní poměr.

Těch příhod by bylo ještě hodně, ale ujišťuji vás, že se nemusíte bát jezdit v Praze tramvajemi.

Na Letné

Na Letné
Praha